Monday, October 29, 2012

Putaran Hidup

Kali ini aku mahu ceritakan mengenai putaran hidup aku. Ya, sememangnya hidup aku agak huru-hara, kucar-kacir dan yang sama waktu dengannya. Setiap kali aku ingin keluar dari kepompong kesunyian, aku akan menemui onak duri yang begitu menyakitkan. Seperti pepatah yang aku berpegang, “kebenaran menyakitkan”.

            Mengapa takdir hidup aku begini? Persoalan ini selalu bermain di mindaku dan kadang kala membuatkan aku bosan kerana merasai perasaan yang sama di kesudahan cerita yang hampir sama walaupun skripnya berbeza. Mula terpaut dengan seseorang yang sama dengan ingin hatiku, tapi akhirnya milik orang dan tidak mampu untuk aku capai. Kesakitannya ialah aku telah menaruh hati padanya dan yang lebih memedihkan, si dia masih ingin bersama aku.

            Aku sering keliru, suka dan minat, cinta dan sayang, bahagia dan gembira, ianya terlalu berbeza walaupun zahirnya agak sama dalam sebutan dan makna. Dia gembira dengan aku, tapi aku keliru dengan mengertikannya sebagai bahagia. Dia sayang dengan aku, aku pula bodohnya menyatakan pada hati aku dia menyintai aku. Sememangnya dunia ini tidak akan pernah adil dan sentiasa kejam. Aku hanya perlu tabah untuk hidup dan sentiasa menahan cubaan hidup untuk terus bernafas, tidak seperti pencinta-pencinta lain yang seawalnya mengangkat bendera putih membunuh diri.

            Mungkin memiliki ialah satu perkataan yang aku harus padam dalam kamus hidum aku. Kehidupan aku dan kerosakan akhlak aku yang seumpama firaun tidak mungkin akan setaraf mahupun sepadan dengan bidadari kayangan seperti dirinya. Keturunannya yang datang dari darah emas tidak mungkin akan sebati dengan darah gangsa bersalut debu aku. Bagi aku dan pendapat hati kecil aku, kegembiraan aku ialah melihat orang yang aku sayang gembira, seperti melihat dia bahagia dengan orang yang mampu memberinya apa yang dia inginkan.

            Aku percaya, hidup umpama roda. Ada kalanya kegembiraan itu akan aku rasai pada satu ketika nanti, walaupun hanya sekelumit bahagia terasa. Bukan sebab aku tidak menginginkannya, tetapi aku sentiasa bersyukur dengan apa yang aku ada. Cukup untuk aku teruskan hidup.

No comments:

Post a Comment