Sunday, November 4, 2012

Bidadari


Mungkin ada yang tertanya-tanya apa maksud aku perkataan bidadari. Mungkin juga ada yang mengertikannya dari sudut pandang sendiri, dan ianya berlainan dengan apa maksud aku. Kali ini aku mahu post maksud bidadari dari sudut pandang aku.

            Bidadari, ramai yang akan membayangkan seorang gadis cantik, berbaju putih dan bersayap seperti sayap merpati bila menyebut perkataan tersebut. Tapi bagi aku, bidadari membawa erti yang lebih besar dari itu. Bidadari ialah gadis yang memiliki kriteria-kriteria  impian aku. Tapi tidak lah sopan-santun, lemah-lembut dan hanya menurut kata. Bagi aku, ianya sempurna apabila memiliki sifat nakal, manja, senang merajuk dan berperangai inginkan perhatian. Walaupun agak biasa dari pemahaman orang lain, tapi bagi aku ianya sempurna apabila wujudnya seseorang seperti itu dalam hidup kerana dapat mewarnai hidup dengan sifat manjanya, kenakalannya akan membuat aku tersenyum, rajuknya akan membuat aku memujuknya (lumrah hubungan) dan sifat inginkan perhatian akan membuat aku sentiasa berfikir, aku wujud kerana ada yang mahu aku wujud.

            Bagi aku, wujudnya bidadari akan sentiasa membawa pengertian positif dan disusuli pengertian negatif aku. Pertama, kewujudan dia seumpama untuk aku kerana dia memiliki apa yang aku mahu. Tetapi, layakkah aku untuk memiliki yang sesempurna itu bila aku sendiri dalam kesesatan. Kedua, Aku merasa gembira kerana dia mungkin rusuk kiri aku. Tetapi, jodoh seseorang tidak akan diketahui kerana Tuhan yang telah menentukan siapa jodoh kita, mungkin itu bukan bidadari aku. Dan banyak lagi persoalan yang akan merumitkan akal sesiapa sahaja yang berfikir. Oleh itu, berharap tidak seharusnya, gembira tidak sepatutnya dan teruskan hidup menghadapinya, sepatutnya.

No comments:

Post a Comment