Saturday, November 3, 2012

Kata Hati Kecil


Memikirkan benda yang membingungkan, aku mula beralah pada pemikiran aku sendiri. Membuat aku tertanya-tanya, sempurnakah aku untuk menjadi rebutan?

            Fikir semula, aku hanya manusia biasa, yang hanya ada satu jiwa, yang masih hidup terhuyung-hayang, sesat dalam kegelapan hidup dan sentiasa mengharap cahaya mengubah cara hidup aku. Mungkin tempat aku di sini, di dalam kegelapan yang aku cipta, yang aku sendiri rasai dan tidak dirasai oleh sesiapa. Masih mencari konklusi dan destinasi hidup yang bukan sahaja samar, malah sukar untuk diramal. Oleh itu, perasaan yang aku perlu dan wajib untuk aku ialah rendah diri dan rasa sunyi, dan bukannya menagih simpati mencari seseorang untuk memimpin tangan aku lari dari lubuk kegelapan ini.

            Kelemahan aku, yang paling ketara, dan kelemahan yang mampu membunuh aku. Aku sentiasa mengharap, berharap sesuatu yang terindah itu milik aku. Seperti terlalu ingin disayangi dan menyayangi sesuatu yang hidup. Memerlukan sesuatu untuk disentuh apabila aku keseorangan semata-mata membuktikan pada hatiku yang aku masih wujud di dunia ini. Sememangnya agak menyedihkan dan kehidupan aku terlalu pelik dan sukar diramal.

            Kesimpulan pemikiran, biarlah dewi yang aku cuba miliki bahagia. Bukan di tangan aku, tapi dengan orang yang lebih layak memiliki anugerah tuhan yang terindah. Sebab rusuk kiri aku sentiasa ada, wujud seperti ditakdirkan oleh tuhan. Mungkin, masih perlu masa untuk aku menemuinya. Mungkin juga perlu beberapa ketika kesunyian untuk menemuinya.

No comments:

Post a Comment