Monday, November 26, 2012

Pengakuan


Bukan lagi merasa tertekan dan tersungkur, tetapi bersyukur adalah sesuatu yang patut bagi aku buat masa ini. Kerana jalan hidup aku walaupun sentiasa malap, tetapi tetap ada coraknya dan warna-warna yang menghiasnya dan tertulis sejarah dalam riwayat hidup aku.

Aku perlu bersyukur, kerana aku sentiasa bertemu dengan pelbagai jenis manusia, diiringi pelbagai jenis perasaan, dan terjadinya pelbagai ikatan hubungan dan keadaan. Seandainya aku masih lagi dalam kepompong hidup yang tersekat dari dunia luar, aku masih lagi kesunyian dan kekosongan. Aku bersyukur bertemu dengan insan-insan yang seindah bidadari, secantik puteri, dan sehalus seri yang pernah menyinggah di lubuk perasaan aku, membuat aku merasa ditemani dan disayangi, membuat aku sentiasa berfikir mengenai keadaan dia, dan membuat aku seketika tersenyum tanpa aku mengetahui sebabnya.

Aku juga perlu bersyukur dengan setiap saat yang telah diberi padaku bermakna. Bermakna apabila seseorang itu pernah berjalan-jalan dengan aku, bermakna apabila seseorang itu ber’sms’ atau chat dengan aku, bermakna apabila seseorang itu memegang tanganku erat, bermakna apabila memeluk aku dengan penuh kasih sayang, bermakna apabila seseorang itu pernah mengucup mesra aku dengan ikhlasnya, dan apabila seseorang itu menyapa ataupun hanya mencuri pandang aku dari jauh. Ianya lebih bermakna daripada hanya menjadi salah satu watak dalam gambar pemandangan yang bertajuk kesesakan orang ramai. Ianya sangat bermakna kerana aku pernah merasainya, mengalaminya, dan pernah merindukan saat itu akan berulang walaupun mustahil.

Mungkin sebab aku manusia, aku pernah kecewa disakiti mahupun menyakiti, aku cuba melupakan kenangan indah dan berpegang dengan kenangan pahit untuk hidup. Aku ciptakan kegelapan sendiri iaitu cuba menjauhkan diri dari cinta, cuba untuk merasai kesakitan dan kesedihan secara berterusan agar sentiasa hidup. Aku sentiasa menafikan kehadiran orang sekeliling yang cuba mendekati dengan ayat negatif yang sentiasa tersemat dalam lubuk ini.

Mungkin,jika dijelaskan secara kebiasaan, aku hanya seorang budak yang terlalu jiwang karat, terlalu rendah keyakinan diri, terlalu terkongkong dengan diri sendiri sehingga dianggap tidak mampu memimpin ataupun merajai satu hati yang lain. Namun hidup aku sentiasa bermakna kerana aku bersyukur hanya aku yang tahu. Aku berpegang dengan ayat-ayat yang tersembunyi satu cerita, satu mesej dan satu gambaran menyeluruh tentang aku. Kebenaran itu menyakitkan, ayat ini aku anggap realiti kehidupan aku. Kebenaran selalunya penyataan mengenai kesedaran aku tentang hal sebenar yang berlaku, seperti dia tidak ditakdirkan untuk aku, aku dan dia jauh berbeza, dunia aku sentiasa hujan dan hanya mendung sekali sekala, kesakitan adalah salah satu unsur hidup aku dan kejayaan dan bahagia bukan untuk aku. Mesejnya ialah aku sentiasa bersedia menerima hakikat negatif aku dalam hidup yang sentiasa tidak adil kerana roda hidup aku sentiasa di bawah.

Ayat hidup aku ialah penipuan ialah ayat yang menjelaskan siapa aku. Menipu untuk hidup, menipu untuk bergaul dan menipu untuk menyembunyikan siapa aku agar kesakitan ini hanya aku tahu. Nyatanya, aku memperlihatkan perangai hidup yang gembira sentiasa, sentiasa mencari bahan untuk diketawa, sentiasa membuat orang sekeliling tersenyum mahupun ketawa kerana mereka berhak untuk gembira. Disebalik itu, mngalirnya air mata aku ialah rahsia terbesar aku untuk teruskan hidup kerana buat masa ini tiada sesiapa yang melihat aku menangis mahupun keluarga aku sendiri. Menipu aku untuk orang lain rasa selesa, penipuan aku jelasnya digunakan untuk tujuan yang aku mahu, menjauhkan dia dari aku kerana hubungan kami terlarang, menipu aku kerana mahu dia benci aku kerana aku dia menyayangi yang patut dan bukannya aku, menipu agar sekeliling tidak sakit atau susah hati kerana aku walaupun aku sedang sakit. Namun dari penipuan ini, aku telah menemui permainan psikologi iaitu aku mampu membaca isi hati seseorang melalui penipuan yang ingin dilakukan kerana aku dahulunya melakukan penipuan itu.

Mimpi ialah dunia aku, ayat yang tiada tersembunyi mesej, tetapi penyatan kehidupan aku. Dunia sebenar aku sentiasa hujan, tetapi dunia mimpi aku, dia milik aku, dia kekasih aku, hidup aku gembira dan tiada keraguan, juga mimpi ialah taman permainan aku. Di dalam mimpi, aku sentiasa berjumpa dengan dia, sentiasa bermesra dengan dia, sentiasa ada dia di sisi aku. Realiti, dia jauh dari aku, dia bukan milik aku, dia tidak kenal aku, dan dia tidak mungkin akan dekat dengan aku. Dunia mimpi aku membuat aku suka berada di dalamnya, dan tidak perlu menipu mahupun bersusah payah untuk tersenyum. Walau apapun, aku lebih sukakan keadaan ini kerana faham hakikat realiti dan fantasi sungguh berjauhan hukumnya. Aku terima hakikat dan takdir dunia kerana aku sudah memilikinya, dalam dunia mimpi aku.

Mungkin selepas post aku kali ini, aku tidak lagi dalam radar mereka yang tersedar atau mencari aku. Takdir hidup sukar diramal, mungkin aku masih di sini, mungkin aku jauh dari sini, mungkin juga aku dijemput pulang kembali ke tempat yang akan sentiasa berkekalan. Namun ingatan aku pada mereka yang mengajar aku rasa ingin membuat aku mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kerana member corak itu dalam hidup aku, walaupun hanya sekecil zarah, namun tetap aku ingati.

p/s: Thanks to my dream Angel, to my cutest adoreable Si Comel, to my first kiss Mieya, my first love and hurt Ira, to my biggest lie My, to my short-time love Cicie, to my lovely family and to all my kindest friends. Love you all.  From me who AS FATED ALONE UNTIL I BECOME UNDONE.

No comments:

Post a Comment