Friday, November 9, 2012

Persoalan


Persoalan yang sentiasa ada dan bermain dalam pemikiran aku. Persoalan-persoalan yang sentiasa mengucar-kacirkan hidup aku dan menjadikan aku sebagai satu misteri.

            Mengapa aku? Mengapa aku yang menjadi idaman atau salah satu yang tersangkut di hati si dia? Aku kenal diri aku. Hidup aku yang tidak teratur, cara komunikasi aku yang teruk, gaya aku yang serabut dan sudut pandang aku yang sentiasa negatif. Aku tiada kelebihan. Kalau ingin dikatakan aku ada rupa, lebih ramai lagi yang berwajah tampan, kacak, comel dan hensem di luar sana berbanding aku. Malahan, lebih bersifat yang diinginkan setiap perempuan. Jadi mengapa perlu pilih aku yang sentiasa bergelut dengan pemikiran sendiri, bukannya sentiasa berfikir untuk seseorang yang aku perlu hargai, sayangi, kagumi, cintai, hormati dan lindungi. Mungkinkah atas sebab simpati atau ianya takdir?

            Mengapa dengan sikap aku? Mengapa aku mengambil berat dan sentiasa mengutamakan mereka yang pernah aku sayangi. Sifat ambil berat aku bukanlah aku reka-reka. Tetapi ianya entah bagaimana ada di dalam hati aku. Risau di kala dia sakit atau cedera, gembira bila dia senyum,ketawa mahupun menyatakan rasa bahagia. Patutkah aku berasa dan bersikap begitu pada dia, sedangkan aku hanya watak sementara seperti pokok Melaka di dalam hikayat bagaimana Parameswara menemui Melaka, hanya secara kebetulan terkandung dalam cerita walaupun tidak melakukan apa-apa.

            Mengapa perlu sayang? Aku pernah disakiti, mahupun secara telus mahupun secara diam-diam. Aku disakiti bila mengetahui hakikat dan kebenaran yang menyakitkan, (dia bukan milik aku, dia dimiliki orang lain). Aku sayang? Mungkin sanggup berbuat sesuatu menggembirakan dia, membuat dia tersenyum semula dan membakar semangatnya untuk hidup gembira kerana orang lain, bukannya aku. Mungkin aku bodoh, mungkin aku tidak waras. Hakikatnya, itulah aku. My happiness is to see my loved ones happy, eventhough it is not me she with.

No comments:

Post a Comment