Sunday, November 4, 2012

Semalam


Menyedari aku terlalu pasif bila menghadapai sesuatu, mungkin aku perlu ubah hala tuju hidup aku.  Mungkinkah aku perlu lebih kejam dalam menerima sesuatu keadaan dan kenyataan? Mungkinkah juga aku harus menghadapi tanpa perasaan. Aku tertanya-tanya, apa patut aku buat dan apa aku patut rasa sekarang?

            Semalam, seseorang yang pernah aku sayang melakukan sesuatu yang mengejutkan aku. Cuba duduk di tingkap hostel seperti ingin membunuh diri, kemudian pengsan dan cuba menjauhkan diri dari aku. Kemudian, datang pertanyaan yang sukar untuk aku ungkap jawapan. Dan datang juga pada waktu yang sama keadaan yang membingungkan aku. Mengapa semua berlaku serentak? Mengapa aku harus menghadapi dengan bertindak dan berlakon seperti tiada apa-apa berlaku sedangkan di dalam aku berkecamuk?

            Mungkin aku gila, mungkin aku bodoh. Semalam aku termakan lagu hasutan hati gelap aku. Dan hari aku hari ini dimulakan dengan kesakitan kepala yang agak teruk. Nasib baiklah aku tidak meratah satu karton, kalau ya aku tidak tahu mungkin aku sendiri tidak sedar aku melukakan kembali parut di tangan kiri, atau mungkin juga aku cuba membunuh diri. Tapi aku Berjaya mengawal diri dan bangun bernafas hari ini. Hidup aku bertambah kusut kerana semalam.

            Hari ini, aku mahu memulakan segalanya dengan penyelesaian. Seperti yang aku telah beralah dengan pemikiran aku sendiri, aku mahu mulakan langkah baru. Tidak lagi sekusut semalam. Lupakan apa yang patut, merasa apa yang patut aku rasa, melaku apa yang patut aku laku. Aku mahu focus mencari penyelesaian bagi masalah tak sudah. 

No comments:

Post a Comment