Monday, November 12, 2012

Perasaan & Keadaan


Perasaan aku berbeza buat masa ini. Seolah-ingin tapi tidak ingin, seperti aku menahan diriku daripada menggapai apa yang aku mahukan. Mungkin kerana logiknya aku memang perlu berbuat begitu atau aku memang ingin terasa kesakitan itu.

            Waktu si dia mahukan perhatian ataupun belaian dari aku, aku menahan hati aku sekuat mungkin. Dia cuba bermanja dengan aku, seperti di masa-masa lalu, tetapi bagi aku ianya tidak mungkin. Bergurau senda aku batasi kerana aku tidak mahu disakiti walaupun aku mahu disayangi dan disayangi. Waktu dan keadaan yang sesuai, aku lalukan dengan kesunyian dan sepi berlalu tanpa ada adegan menyentuh hati yang jawapannya sedih mahupan bahagia.

            Waktu si dia kesusahan, kerisauan menyelubungi aku. Ingin aku berada di sisi pada waktu itu, berenang dan menyelam jika perlu, terbakar dan terluka jika patut. Namun, bila waktu tiba dan semuanya terkawal, aku biarkan yang patut aku rasa berada dalam watak itu. Mungkin ada yang kasihan atau simpati dengan aku, tapi skrip telah ditulis di mana watak utama walau bagaimana menjengkelkan penonton,peranannya tetap peranannya. Aku sebagai watak pembantu mahupun watak sampingan hanya perlu mencorak suasana dan terlarang sama sekali oleh hatiku untuk merampas peranan itu.

            Tipu jika aku nyatakan aku tidak sesekali ingin bersama dia, tapi salah pula aku jika berperanan sebagai perampas. Cukup, bagi aku mengetahui dia tersenyum, sihat selamat, dan ada yang menemani dia kala kesunyian, aku sudah cukup bersyukur.

No comments:

Post a Comment